Onze missie

De Denkacademie helpt mensen helder denken voor goede en snelle resultaten. Dit is onze missie, vanuit de overtuiging dat helder denken de wereld beter maakt.

Wij geven mensen visueel denkgereedschap zodat ze betere beslissingen kunnen nemen. Wil je grip krijgen op een complex vraagstuk? Snel tot een weloverwogen beslissing komen? Denkfouten herkennen en voorkomen? Anderen overtuigen van jouw standpunt? Met infographics een verhaal vertellen? Data visualiseren? Dan ben je bij De Denkacademie aan het juiste adres.

Mensen

Denken is mensenwerk. En onze trainers zijn geen theoretici, maar ervaringsdeskundigen op het gebied van helder denken in de praktijk. 

Ons verhaal

In 2009 richtten Kees Kraaijeveld en Suzanne Weusten De Denkacademie op, de opleidingentak van De Argumentenfabriek. De aanleiding daarvoor was dat de klanten van De Argumentenfabriek vroegen: kunnen jullie ons leren om helder te denken en informatie te visualiseren? Kees en Suzanne schreven De gids voor helder denken. Nooit meer de weg kwijt in je brein. Op basis daarvan maakten ze een programma voor een training Helder Denken. Inmiddels hebben we honderden professionals getraind bij meer dan veertig bedrijven en organisaties: van de Autoriteit Financiële Markten tot en met KLM , en van ING bank tot en met RTL Nederland.


Maatschappelijke impact 
De Denkacademie leert professionals helder na te denken. Wie helder denkt, krijgt overzicht over complexe problemen en kan betere beslissingen nemen. Door onze trainingen dragen wij bij aan een betere wereld.

Cultuur

De fabriek heeft haar bedrijfscultuur geëxpliciteerd op - uiteraard - een Cultuurkaart. Hierop staan de zes kernwaarden van de fabriek en de hierbij passende werkhouding. Download onze Cultuurkaart

Kan jij je hierin vinden? Bekijk dan onze vacature voor kaartenmaker / denkbegeleider

Verantwoord ondernemen

De Denkacademie heeft oog voor de toekomst en daarom proberen we zo duurzaam mogelijk te werken.

In de dagelijkse praktijk betekent dit dat we in principe reizen met het openbaar vervoer, dat we werken met zo duurzaam mogelijk meubilair, en dat we op de fabriek biologisch en vegetarisch lunchen. Vanzelfsprekend hebben we fair trade koffie en hagelslag en onze kaarten drukken we af op gecertificeerd FSC-papier.

Wil je meer weten over hoe wij bewust werken of heb je suggesties hoe wij dit kunnen verbeteren?

 

Algemene voorwaarden

Op alle activiteiten van De Denkacademie zijn de algemene voorwaarden van toepassing. 

Wat is het laatste nieuws?

Meer
Drie tips voor de heldere denker in 2019 maandag 17 december 2018
Lees meer
Houd je denkkracht op peil maandag 17 december 2018
Helder en gestructureerd denkwerk, daar houden wij ons mee bezig. Ken je de valkuilen van vaag taalgebruik nog? En hoe voorkom je argumentatiefouten? We zetten je met deze nieuwsbrief weer even op scherp.
Lees meer
Concreter is beter in het migratiepact van Marrakech woensdag 12 december 2018
Wat betekenen ‘basisdiensten’ precies? Wat doe je als je ‘effectieve stappen zet op alle niveaus’? Hoe vaag taalgebruik politieke verschillen aanwakkert. – Door: Suzanne Weusten
Lees meer
Drogredenen in het Zwarte Piet-debat donderdag 22 november 2018
Hoe traditie of praktisch gemak geen goede argumenten zijn in de discussie over Zwarte Piet.
Lees meer
Hoe geruststellende informatie over de griepprik genadeloos terugslaat donderdag 8 november 2018
Deze maand kunnen weer zo’n 3 miljoen mensen de griepprik halen bij de huisarts. Kwetsbare groepen zoals ouderen en chronisch zieken krijgen elk jaar een uitnodiging. En in Amsterdam mogen nu zelfs leraren zich gratis laten vaccineren. Maar ondanks de reclamecampagnes neemt de animo voor de vaccinatie gestaag af: in 2016 vroeg nog maar de helft van de doelgroep om het griepvaccin, terwijl dat tien jaar geleden nog bijna driekwart was. De aansporingen van wetenschappers en artsen lijken contraproductief te werken. Wat is er aan de hand?
Lees meer
Waarom stoppen met sexting een slecht idee is donderdag 25 oktober 2018
Elke dag melden zich drie slachtoffers van chantage na sexting. Omdat dit aantal nog nooit eerder zo hoog is geweest, vond de politie dat ze er iets aan moest doen en startte ze vorige maand een campagne. Ophouden met het versturen van erotische foto’s via je smartphone, zo luidde het advies. Maar is dit wel de juiste manier om de daders aan te pakken?
Lees meer