Onze missie

De Denkacademie helpt mensen helder denken voor goede en snelle resultaten. Dit is onze missie, vanuit de overtuiging dat helder denken de wereld beter maakt.

Wij geven mensen visueel denkgereedschap zodat ze betere beslissingen kunnen nemen. Wil je grip krijgen op een complex vraagstuk? Snel tot een weloverwogen beslissing komen? Denkfouten herkennen en voorkomen? Anderen overtuigen van jouw standpunt? Met infographics een verhaal vertellen? Data visualiseren? Dan ben je bij De Denkacademie aan het juiste adres.

Mensen

Denken is mensenwerk. En onze trainers zijn geen theoretici, maar ervaringsdeskundigen op het gebied van helder denken in de praktijk. 

Ons verhaal

In 2009 richtten Kees Kraaijeveld en Suzanne Weusten De Denkacademie op, de opleidingentak van De Argumentenfabriek. De aanleiding daarvoor was dat de klanten van De Argumentenfabriek vroegen: kunnen jullie ons leren om helder te denken en informatie te visualiseren? Kees en Suzanne schreven De gids voor helder denken. Nooit meer de weg kwijt in je brein. Op basis daarvan maakten ze een programma voor een training Helder Denken. Inmiddels hebben we honderden professionals getraind bij meer dan veertig bedrijven en organisaties: van de Autoriteit Financiële Markten tot en met KLM , en van ING bank tot en met RTL Nederland.


Maatschappelijke impact 
De Denkacademie leert professionals helder na te denken. Wie helder denkt, krijgt overzicht over complexe problemen en kan betere beslissingen nemen. Door onze trainingen dragen wij bij aan een betere wereld.

Cultuur

De fabriek heeft haar bedrijfscultuur geëxpliciteerd op - uiteraard - een Cultuurkaart. Hierop staan de zes kernwaarden van de fabriek en de hierbij passende werkhouding. Download onze Cultuurkaart

Verantwoord ondernemen

De Denkacademie heeft oog voor de toekomst en daarom proberen we zo duurzaam mogelijk te werken.

In de dagelijkse praktijk betekent dit dat we in principe reizen met het openbaar vervoer, dat we werken met zo duurzaam mogelijk meubilair, en dat we op de fabriek biologisch en vegetarisch lunchen. Vanzelfsprekend hebben we fair trade koffie en hagelslag en onze kaarten drukken we af op gecertificeerd FSC-papier.

Wil je meer weten over hoe wij bewust werken of heb je suggesties hoe wij dit kunnen verbeteren?

 

Algemene voorwaarden

Op alle activiteiten van De Denkacademie zijn de algemene voorwaarden van toepassing. 

Wat is het laatste nieuws?

Meer
Spiderman als voorbeeld van het halo-effect woensdag 6 juni 2018
Suzanne Weusten schrijft iedere twee weken een column voor Human over denkfouten die ze ziet in het nieuws.
Lees meer
Geld motiveert niet donderdag 3 mei 2018
Column - Wie iets gedaan wil krijgen van een ander, kan hem het beste belonen. Met geld, een complimentje of een cadeautje. Daarover zijn de meeste mensen het eens. Over complimenten hebben we het nu even niet, maar het eenvoudige principe om een materiële beloning in het vooruitzicht te stellen als je een prestatie verlangt, ligt aan de basis van het bonussenstelsel. Geld motiveert. Maar wat gebeurt er als zo’n extraatje verdwijnt ? Doe je dan minder je best? Werk je nog op dezelfde manier als voorheen? Die vraag dringt zich op nu onder druk van de publieke verontwaardiging banken hun bonussen schrappen, halveren of herzien. Maar ook dichter bij huis is die vraag de moeite waard.
Lees meer
Nieuw verschenen: Nooit meer de weg kwijt in je brein vrijdag 5 januari 2018
2018 is goed begonnen met een geheel herziene en opnieuw vormgegeven editie van de gids voor helder denken:
Lees meer
De Denkacademie werkt mee aan tv-programma van Human woensdag 1 november 2017
DAT HAD JE GEDACHT! Ons brein, hoe slim ook, houdt ons regelmatig voor de gek. Hoe zit dat?
Lees meer
De Denkacademie leidt informatiemakelaars op. dinsdag 23 mei 2017
Vanaf mei helpen we de gemeente Dordrecht met het opleiden van ‘informatiemakelaars’. Zij hebben als eerste taak het werk van de gemeente samen te vatten in programmakaarten.
Lees meer
Het Wierd Duk-effect dinsdag 4 april 2017
Hoe komt het toch dat je in talkshows op televisie steeds dezelfde gasten ziet aanschuiven? Voormalig tv-recensent Jean Pierre Geelen sprak onlangs in de Volkskrant van het Duk-effect.
Lees meer