Drie tips voor de heldere denker in 2019

 

1. Durf te twijfelen: zeg eens wat vaker: ik weet het (nog) niet, ik moet er over nadenken, ik slaap er een nachtje over, ik overleg eens even met een ander. Het uitstellen van je oordeel kan een beslissing beter maken.

 

2. Advocaat van de duivel: ben je overtuigd van je eigen gelijk over een bepaalde kwestie. Kruip eens in de huid van een tegenstander en probeer je standpunt onderuit te halen. Niet altijd even fijn maar het maakt je betoog wel sterker. 

3. Visualiseer: wil je een complexe redenering opzetten? Je publiek ergens van overtuigen? Een advies of voorstel schrijven? Haal de Argumentenladder weer eens van stal. Door je argumenten te visualiseren krijg jeinzicht in de structuur van je redenering en kun je toetsen of ze klopt.

---

Of je nou minister van Buitenlandse zaken bent of een prijsbewuste consument op zoek naar een zorgverzekering; een denkfout heb je zo gemaakt. 

Suzanne Weusten, psycholoog en oprichter van De Denkacademie, registreerde het afgelopen jaar drogredeneringen en psychologische blunders in de actualiteit: van hellend-vlakredenering tot rookgordijn en van achteraffout tot zelfbedrog. Bestel hier haar boek Mentale uitglijders, alledaagse denkfouten in de actualiteit