De valkuilen van goede voornemens

Wil je in 2017 gezonder eten en meer sporten? Aardiger zijn voor de anderen? Pas dan op dat je niet in de valkuilen van de goede voornemens dondert. Suzanne Weusten geeft je een aantal tips.

undefined

 

1.     Blijf nadenken

Eten is, hoe gezellig, lekker en gevarieerd ook, een gewoonte, een routine. Het doorbreken hiervan kost extra denkwerk en dus energie. Iedereen die wel eens heeft geprobeerd zijn eetpatroon te veranderen, weet hoe gemakkelijk je terugvalt in je oude gewoonte. Voordat je aan de lijn deed nam je twee broodjes bij de lunch of schepte je twee keer je bord vol, en nu mag je maar één broodje of één keer opscheppen. Maar de oude routine niet zomaar verdwenen. Dus blijf nadenken, ook bij het eten, anders val je geregeld terug in je oude gewoonte.

2.      Relativeer

Denk je dat je gelukkiger wordt als je slanker, aardiger of gezonder bent? Pas op dat je dit niet overschat, pas op voor de kokerillusie: ‘Niets in het leven is zo belangrijk als je denkt dat het is wanneer je erover denkt.’ Mensen zijn niet goed in het voorspellen van een gemoedstoestand . We schakelen andere belangrijke zaken van ons leven uit – bijvoorbeeld werk, liefde of geld-  en houden bovendien geen rekening met het feit dat de tijd gewenning veroorzaakt. Het menselijk aanpassingsvermogen is zo sterk, dat na een tijdje het geluksgevoel verdwijnt. Dus pas je verwachtingen een beetje aan, dat voorkomt teleurstellingen.

3.       Houd jezelf voor de gek

In februari heb je misschien al geen zin meer om naar de yoga te gaan, in maart is je voornemen om alleen in het weekend te drinken verdampt en in april is je ochtendhumeur weer op volle sterkte. Wat geeft het? Je begint over een maand weer met yoga, dan verdwijnt ook de wijnfles weer en sta je elke dag stralend op. Cognitieve dissonantie-reductie heet dit, het is een menselijk mechanisme om jezelf te beschermen tegen teleurstellingen. Heus, het helpt.

Ook denkfouten voorkomen in je werk? Neem contact op met Shaun Lednor, Chef Trainingen.